Na hoeveel maanden werkloos te zijn beland je in de bijstand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die informatie krijg je van het UWV. Als je in aanmerking komt voor een WW uitkering, krijge wanneer die verloopt mogelijk recht op bijstand.

Antwoorden (2)

Dat ligt er helemaal aan wat je arbeidsverleden is.

Als u een WW-uitkering ontvangt, komt er een moment dat u geen recht meer hebt op de uitkering. Het is ook mogelijk dat het UWV de WW-uitkering stopzet. Hier zijn verschillende redenen voor:

U gaat weer aan het werk
Als u weer gaat werken, stopt de WW-uitkering. In de volgende situaties hebt u echter nog recht op een gedeeltelijke WW-uitkering:

■U gaat minimaal 5 uur per week minder werken dan waarvoor u een uitkering ontving. Stel: u krijgt een WW-uitkering voor 40 uur, en u gaat 32 uur werken. U hebt dan recht op een WW-uitkering voor 8 uur. Als er 4 uur of minder verschil is, vervalt de WW-uitkering helemaal.
■Als uw uitkering gebaseerd is op minder dan 10 uur per week, ontvangt u een gedeeltelijke WW-uitkering, wanneer u meer dan de helft van het aantal uren verliest. Stel: u krijgt een WW-uitkering voor 9 uur per week en u gaat 5 uur per week werken. U hebt dan recht op een WW-uitkering voor 4 uur.
Er is een reden tot uitsluiting van toepassing
Er zijn verschillende redenen tot uitsluiting. Hierdoor krijgt u tijdelijk geen WW-uitkering of zelfs helemaal geen WW-uitkering meer. Voorbeelden van redenen tot uitsluiting:

■U verhuist naar het buitenland (na 6 maanden stopt uw WW-uitkering).
■U verblijft langer in het buitenland dan door het UWV is toegestaan (bijvoorbeeld, u gaat langer op vakantie dan afgesproken).
■U moet uw gevangenisstraf uitzitten.
■U krijgt een andere uitkering, bijvoorbeeld een Ziektewetuitkering of een WIA-uitkering.
Uw uitkering bereikt de einddatum
Uw WW-uitkering stopt als deze de einddatum bereikt. De duur van de WW-uitkering wordt bepaald door de wekeneis en de jareneis. De minimale duur van de WW-uitkering is 3 maanden, de maximale duur is 38 maanden.

Bent u nog werkloos als uw WW-uitkering stopt? U kunt dan een bijstandsuitkering aanvragen bij het WERKbedrijf.

U bereikt de pensioengerechtigde leeftijd
Bereikt u de pensioengerechtigde leeftijd? Dan bent u niet meer verzekerd voor werkloosheid en stopt uw WW-uitkering. U krijgt wel uw AOW-pensioen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He aantal maanden dat je werkloosheidsuitkering krijgt hangt af van je arbeidsverleden. Er is een wekeneis en een jaareis. Als je aan beide eisen voldoet, krijg je voor elk gewerkt jaar 1 maand werkloosheidsuitkering.
Lees de informatie van het UWV in de link hieronder.
fisbel